Markt lijst
Het aanbod voor zover dat nu bekend is vind je hieronder. Mochten er nog markten bijkomen dit jaar dan kun je daar als eerste van op de hoogte worden gesteld als je je als marktkoopman aanmeldt voor de Marktnieuws onderaan deze pagina! Deze wordt maximaal 12x per jaar verstuurd. Eenmaal per jaar wordt dit bestand opgeschoond en alle mailontvangers die geen berichten hebben geopend verwijderd. Bovendien kun je je ook altijd weer afmelden.
Deelnemen aan de gemeentelijke markten in Hoorn
Wil je meedoen aan een van de jaarmarkten (Voorjaars- en Najaarsmarkt en/of de Lappendag) dan moet je je aanmelden via de website van de gemeente Hoorn. Je kunt je daar ook opgeven als meeloper voor de wekelijkse markten. Wanneer er dan ruimte ontstaat door, bijvoorbeeld, afwezigheid van vaste kooplieden, dan krijg je een oproep. Wie weet bevalt het je daar zo goed dat je vaste ondernemer wordt! Voor de markten die door de gemeente worden georganiseerd gelden afwijkende tarieven!
Volg deze link om op de marktpagina van de Gemeente Hoorn te komen.
Inschrijven en boeken
Boek markten in drie eenvoudige stappen:
1. Kies je markten uit:
Je boekt een of meerdere markten door deze aan te vinken in de onderstaande lijst. Alle relevante informatie vind je door hierboven op de betreffende markt te klikken. Een paar dagen voor de markt sturen wij ook nog even een reminder.
2. Vul je persoonlijke gegevens in:
Wanneer je de gewenste markten hebt aangevinkt vul je het formulier verder in en drukt op verzenden. Neem alstublieft nota van de marktvoorwaarden!
3. Bevestiging en betaling:
Geboekte markten worden binnen een week bevestigd (meestal op vrijdag). Een maand voor aanvang van de markt krijg je hiervoor een factuur per mail, zorg dat deze uiterlijk vijf dagen voor aanvang van de markt is voldaan zodat we de tijd hebben de administratie rond te maken op de indeling., Mensen die op tijd de rekening hebben overgemaakt (d.w.z. maximaal vijf dagen voor aanvang van de markt) hebben voorrang bij de indeling van de markt!
Hier lees je hoe wij met jouw gegevens omgaan.
AAN- EN AFMELDEN:
· Aanmeldingen en annuleringen MOETEN altijd via e-mail: aanmeldingen bij voorkeur via ons eigen inschrijfformulier op de website. Sta je eenmaal in het systeem en zijn je gegevens allemaal nog hetzelfde, dan is een mailtje met een verzoek voldoende. Alle overige vormen van aan-en afmeldingen (messenger, Facebook Whatsapp etc.) worden niet geaccepteerd.
· Aanmelden kan tot vijf werkdagen voor aanvang van de markt. Daarna is het alleen mogelijk om deel te nemen aan de markt door “mee te lopen”. Dat wil zeggen dat wij niet kunnen garanderen dat er plaats voor je is.
· Enig recht op een plaats wordt pas verkregen na een schriftelijke bevestiging van onze kant.
ANNULEREN:
· De (volledige) betalingsverplichting vervalt alleen wanneer je de markt op tijd en schriftelijk annuleert en dit ook middels een schriftelijke bevestiging van onze kant is bekrachtigd.
· Annuleren is gratis tot vijftien dagen voor aanvang van de markt.
· Annuleren in de periode veertien tot zes dagen voor de marktdag kost 50% van het standgeld met een minimum van € 25,00 (administratiekosten)
· Annuleren tot vijf dagen voor de marktdag, je betaalt 100% van het standgeld.
BETALINGEN:
· Na je boeking ontvang je binnen een week een bevestiging.
· Zorg dat de factuur uiterlijk vijf dagen voor aanvang van de markt is voldaan, dat geeft mij de tijd om een juiste indeling te maken.
· Factuur niet (op tijd) voldaan? Dan behouden wij ons het recht voor om geen rekening te houden met je voorkeuren en wensen. In het allerergste geval (bijvoorbeeld als blijkt dat er 's morgens om wat voor reden dan ook kramen niet kunnen worden opgebouwd) kan het zijn dat we je ter plekke van de lijst schrappen en kun je meelopen om eventueel leeg gebleven plaatsen na de meldtermijn op te vullen.
· De organisatie is op geen enkele wijze aansprakelijk voor diefstal, verlies of schade. Je neemt deel aan de markten op eigen risico. Daarnaast kan de organisatie niet aansprakelijk worden gesteld voor omzetderving door slechte weersomstandigheden of afgelastingen van hogerhand.
VOOR AANVANG VAN DE MARKT:
· Ambulante handelaren (commerciële handelaren) moeten beschikken over een inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
· Alle deelnemers moeten een geldige (markt) WA-verzekering hebben lopen.
· Deze documenten moet je bij je hebben zodat zij overlegbaar zijn tijdens de markt.
· Elke deelnemer is tijdens de markten uiterlijk een uur voor aanvang van de markt aanwezig.
· Kramen die zonder tegenbericht van de huurder leeg blijven vervallen aan de organisatie. Alle eventueel komende markten worden geannuleerd en de deelnemer wordt uitgesloten van verdere deelname.
· Het is niet toegestaan om plaatsen en/of kramen door te verkopen, verhuren of verpachten aan andere deelnemers.
· Het is doorgaans niet mogelijk de auto achter de kraam te parkeren. Na het lossen bij de kraam dient de auto een uur voor aanvang van de markt van het marktterrein weg te zijn.
TIJDENS HET INRICHTEN VAN DE KRAAM:
· Houd de doorgaande route zoveel mogelijk vrij van auto’s of zorg dat je lostijd zo kort mogelijk is.
· Het artikel waarmee je inschrijft is gelijk aan het artikel wat je op de markt aanbiedt.
· Wanneer je een stroomvoorziening wenst moet je dit zelf regelen.
TIJDENS DE MARKT:
· Aanwijzingen van de organisatie dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd. Weigering en/of wangedrag betekent uitsluiting van de markt zonder restitutie van reeds betaalde marktgelden.
· Het aanbieden van etenswaren dient overeenkomstig de door de overheid gestelde eisen te geschieden.
>>Het verkopen van alcolol is op alle markten ten strengste verboden. Hier worden geen uitzonderingen op gemaakt.<<
· Het is absoluut niet toegestaan om zonder toestemming voor afloop van de markt de kramen te ontruimen, wanneer wij dit constateren zullen wij je uit ons deelnemersbestand schrappen.
· Uiterlijk een uur na afloop van de markt dient de kraam leeg te zijn.
NA AFLOOP VAN DE MARKT:
· Alle vuilnis/afval dient na afloop door jou zelf te worden opgeruimd. Wanneer geconstateerd wordt dat je afval hebt laten liggen, brengen wij € 50,= in rekening ter dekking van de opruimkosten.
· Tweemaal vuilnis achterlaten betekent uitsluiting van deelname aan komende markten.
· Houd rekening met je collega’s wanneer je de auto haalt.
Daar waar niet in de voorwaarden is voorzien beslist de organisatie.
Tarieven:
Al onze kramen meten 4 x 1 meter en zijn voorzien van een afdak. Wanneer je een hoekkraam of extra ruimte naast de kraam wenst dan kunt je dit op het inschrijfformulier aangeven. Kapverlengers en uitbouwen worden niet toegestaan.
BETALEN OP FACTUUR
Met ingang van dit jaar kan er uitsluitend op factuur worden betaald en gebruiken we het borgsysteem niet meer. Facturen worden ruim van tevoren verstuurd en die dien je op tijd (dus ruim voor aanvang van de markt) te voldoen.
Er wordt met ingang van 2025 niet meer gewerkt met een borgsysteem.
LET OP: IS JE REKENING NIET OP TIJD VOLDAAN? DAN LOOP JE DE KANS DAT JOUW RESERVERING NIET WORDT MEEGENOMEN OF DAT JE NIET DE PLAATS VAN JE VOORKEUR KRIJGT.
TARIEVEN M.I.V. 2025 ONGEWIJZIGD T.O.V. 2024
Ik hanteer nog steeds twee tarieven (tenzij anders wordt aangegeven in de marktomschrijving). Er wordt onderscheid gemaakt tussen commerciële en niet-commerciële kooplieden.
Vooropgesteld, iedereen die op de markt staat wil wat verdienen en het onderverdelen in het commerciële en niet-commerciële tarief roept nogal eens wat vragen op bij standhouders die gebruikmaken van de KOR (Kleine Ondernemers Regeling). Ook dit zijn ondernemers (de naam zegt het ook al) en zij vallen dus in het commerciële tarief. Ik weet dat het soms een grijs gebied is maar deze ondernemers mogen hun kosten opvoeren bij hun aangifte Inkomstenbelasting. En ook al zijn ze niet BTW plichtig, dan nog voeren zij hun kosten inclusief de BTW op. Teruggerekend betalen niet-commerciële en commerciële standhouders dan zo ongeveer hetzelfde aan standgeld.
Onder niet-commercieel wordt verstaan: instellingen, verenigingen, hobbyisten, particuliere aanbieders van curiosa enz. ZONDER de mogelijkheid om kosten op te voeren en/of BTW te verrekenen!
Kramen kosten € 25,00 per stuk inclusief BTW (dit is de kostprijs en daarvan kan niet worden afgeweken). De huur van de plaats waarop de kraam staat is voor commerciële kooplieden € 50,00 en voor de niet-commerciëlen € 25,00. De minimale afname is 4 meter.
KORTINGSREGELING VOOR GROOTVERBRUIKERS:
Om de grootverbruikers tegemoet te komen heb ik een kortingsregeling in het leven geroepen. Kooplieden die 12 of meer meters grondplaats (of 3 kramen of meer) per markt boeken krijgen een korting van 25% op de grondplaats, de kraamhuur kan niet omlaag. Let op! Deze kortingen worden alleen toegepast bij betaling op factuur en het is niet toegestaan om kramen zelfstandig onder te verhuren aan derden.
Om je een idee te geven van de opbouw van de kosten tref je hieronder een rekenvoorbeeld:
Stroom- en verlichting aansluiten:
Soms zijn er zijn (beperkte) stroomvoorzieningen aanwezig, als er bijvoorbeeld een stroomkast voorhanden is en je stroom wenst dan moet je bij inschrijving aangeven hoeveel aansluitingen je wilt en hoeveel vermogen je nodig hebt. Zijn deze voorzieningen er niet (wordt aangegeven in de omschrijving) dan kunnen wij dit ook niet voor je regelen. Je moet dan je eigen voorzieningen treffen.
Wanneer kosten worden doorberekend door, bijvoorbeeld, de gemeente moet ik dit ook doorberekenen. De kosten bedragen dan € 15,00 voor normale verbruikers (tot 1500 watt). Grootverbruikers (tot 3000 watt) betalen het dubbele tarief en enorme verbruikers (tot 5000 watt) het driedubbele.
Tijdens de Halloweenmarkt in Hippolytushoef worden de kramen door de kramenzetter verlicht. Hij rekent hiervoor een bedrag van € 5,50 per kraam door. De kramen zijn daarom voor iedereen hetzelfde zodat we hier een pot voor opbouwen. Het alternatief is om dit kooplieden zelf te laten regelen maar de ervaring leert dat dit niet goed gebeurt, daarom doen we het op deze manier.
Marktvoorwaarden:
AAN- EN AFMELDEN:
· Aanmeldingen en annuleringen MOETEN altijd via e-mail: aanmeldingen bij voorkeur via ons eigen inschrijfformulier op de website. Sta je eenmaal in het systeem en zijn je gegevens allemaal nog hetzelfde, dan is een
Marktboeking
Boekingsformulier markt
Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Wil je nog geen markt boeken maar wel als eerste op de hoogte zijn van nieuw of gewijzigd marktaanbod? Schrijf je dan onder aan de pagina in voor het Marktnieuws! Dit wordt maximaal 12x per jaar verstuurd en je bent dan als eerste op de hoogte van de nieuwe markten.